چند دلیل برای ناکامی زوج جواد رضویان و سیامک انصاری در «صفر بیستویک»
تاریخ انتشار: ۶ آذر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۱۱۳۰۰۵
به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، جواد رضویان و سیامک انصاری در اولین تجربه کارگردانی مشترک یک سریال برای تلویزیون، به اعتقاد بسیاری از کارشناسان نتوانستند موفق عمل کنند. سریالی که آمده بود تا پس از چند ماه، برهوت سریال کمدی روی آنتن تلویزیون و پخش چندین و چندباره تکرار «پایتخت» و «زیرخاکی» و ... را جانی تازه ببخشد، از همان قسمتهای ابتدایی نتوانست مخاطب را که با پیشزمینه کاراکترهای این دو بازیگر در سریالهای مهران مدیری خود را آماده خندیدن کرده بود، به خنده وادارد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
این اتفاق هرچند از نگاه برخی از بازیگران سریال در مصاحبههایشان تقصیر مخاطبی است که به مدل دیگری از طنز عادت کرده و «صفر بیستویک» را با مدلهای قدیمی کمدی مقایسه میکند، اما از نگاه کارشناسان دلایلی دارد که در این گزارش به برخی از آنها اشاره خواهیم کرد.
دراینباره بخوانید:
سریال «از سرنوشت» «خانه امن» را شکست داد
نتیجه نظرسنجی جدید صداوسیما
مقایسه با سریالهای مهران مدیریجواد رضویان از همان ابتدای ورودش به تلویزیون با برنامههای طنز آیتمی از چهرههای کمدی محبوب مردم بود تا جایی که در نظرسنجی برنامه «سه ستاره» سال ۹۵ به خاطر بازی در سریال «در حاشیه» جایزه مردمی بهترین بازیگر کمدی را از آن خود کرد. جایزهای که رضویان آن را حسن ختام همکاریاش با تلویزیون میدانست و همانجا از خداحافظی همیشگیاش با تلویزیون خبر داده بود.
سیامک انصاری هم هر چند کار را با سینمای جدی و همکاری با رسول ملاقلیپور آغاز کرد اما با سریالهای کمدی به چهره محبوب مخاطب عام تبدیل شد. او بازیگر ثابت کارهای مهران مدیری بود تا جایی که حتی وقتی مدیری خواست اولین فیلم سینماییاش را کارگردانی کند هم سیامک انصاری گزینه اولش برای نقش یک «ساعت ۵عصر» بود. تجربهای که برای مهران مدیری و سیامک انصاری چندان موفقیتآمیز نبود و نتوانست توجه مخاطبان سینما را به خود جلب کند.
با این پیشینه و آنچه مخاطب از کاراکترهای طناز و شیرین این دو بازیگر در سریالهای کمدی در ذهن داشت، از زمان اعلام خبر کارگردانی مشترک این دو بازیگر و ایفای نقش آنها در یک سریال جدید منتظر سریال جذاب دیگری بود که نگاهی به بازخوردهای سریال «صفر بیستویک» در فضای مجازی و قرار گرفتن این سریال در رده دوم نظرسنجی صداوسیما نشان میدهد در عمل این اتفاق نیفتاده است.
آقای رضویان! آقای انصاری! خلاقیتتان کو؟به اعتقاد کارشناسان سریال «صفر بیستویک» هیچ خلاقیتی نه در ایده و مضمون و نه در اجرا ندارد. ایده اصلی این سریال آن طور که در خلاصه داستانش آمده قرار است شوخی با این مثل عام «باجناق فامیل نمیشه» باشد. موضوعی که حتی اگر خوب به آن پرداخته میشد هم نمیتوانست برای مخاطب سال ۹۹ جذاب باشد.
خط داستانی دیگر قصه هم پدر ثروتمند بداخلاقی است که قرار است از حیف و میل شدن ثروتش توسط خانوادهاش جلوگیری کند. سوژهای که آنقدر در فیلم و سریالهای مختلف به آن پرداخته شده که به نظر میرسد دیگر هیچ چیز جدیدی برای خندیدن مخاطب در آن پیدا نشود.
«صفر بیستویک» با این خطهای داستانی و اتکا به شوخیهای تکراری میان کاراکترهایش و شوخی با لهجه و غلطگویی کاراکتر جواد رضویان برای مخاطب پایان دهه ۹۰ هیچ جذابیتی نداشت و در همان دو، سه قسمت ابتدایی مخاطبی که حالا مدتهاست به راحتی دسترسی به سریالهای روز دنیا در هر ژانری دارد، متوجه میشد که این سریال چیز تازهای برای عرضه ندارد و او را از آن دلزده میکرد.
بیشتر بخوانید:
سیامک انصاری در مرکز انتقادها
شوخیهای دستمالیشده فضای مجازی روی آنتن تلویزیون!اینکه تلویزیون از فضای مجازی متاثر است موضوع تازهای نیست. مدتهاست در اغلب برنامههای کمدی تلویزیون شوخیهایی میبینیم و میشنویم که قبلا نمونههایی از آنها را در شبکههای اجتماعی دیدهایم. سریال «صفر بیستویک» هم از این موضوع مستثنی نبود و برخلاف سریالهای طنز موفقی مثل «نون، خ» و «زیرخاکی» که در همین سال۹۹ روی آنتن رفتند و سکانسهای کمدی آنها به سرعت در شبکههای اجتماعی وایرال میشد، در سریال «صفر بیستویک» مخاطب با شوخیهایی مواجه بود که قبلا چندین مدل آن را در شبکههای اجتماعی دیده بود و اصطلاحا شوخیهای دستمالیشده فضای مجازی را روی آنتن تلویزیون میدید.
فیلمنامه تهی یا کارگردانهای بینیاز از فیلمنامهآنچه در سریال «صفر بیستویک» حسابی توی ذوق مخاطب میزند فقدان چارچوب درست و شروع و پایان مناسب برای قسمتهای مختلف سریال است. تا جایی که برای مثال در یکی از قسمتها آنقدر چارچوب درستی وجود نداشت که آگهی بازرگانی که معمولا در نقطه اوج قصه پخش میشود، پیش از نریشن پایانی کودک سریال و پخش پشت صحنه پخش شد و مخاطب که بعد از آگهی بازرگانی منتظر ادامه داستان بود، با سکانس پایانی سریال مواجه شد! این موضوع قطعا ایراد فیلمنامه است اما آنچه از مصاحبههای نویسندگان سریال برمیآید مشکل از سوی آنها نبوده و این ایراد به کارگردانی و تدوین سریال برمیگردد که به دلایل مختلف به چارچوب قسمتهای مختلف سریال پایبند نبودهاند. این بینیازی کارگردان از فیلمنامه طبق گفته هدی ایزدی نویسنده سریال در گفتوگو با روزنامه فرهیختگان در اضافه کردن لهجه به کاراکتر جواد رضویان و اضافه شدن تمام شوخیهای فضای مجازی هم به چشم میخورد.
موضوعی که اعتراض سیاوش طهمورث دیگر بازیگر سریال را هم به دنبال داشت و او در یک گفتوگو با ابراز نارضایتی از حضور در این سریال گفته بود: «زمانی که فیلمنامه این مجموعه به دستم رسید کار را پسندیدم چراکه احساس کردم این سریال با دیگر آثار طنز متفاوت است اما متاسفانه آنچه ساخته شد، چیزی نبود که در فیلمنامه خوانده بودم به همین دلیل چندان از حضورم در این سریال راضی نیستم.»
دراینباره بخوانید:
سریال «صفر بیستویک» چرا اینقدر سطحی است؟
۲۵۸۲۵۸
کد خبر 1459912منبع: خبرآنلاین
کلیدواژه: جواد رضویان سیامک انصاری تلویزیون سریال ایرانی شبکه سه سیما سیامک انصاری صفر بیست ویک جواد رضویان مهران مدیری فضای مجازی روی آنتن
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۱۱۳۰۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
سریالهای جدید آنتن را پررونق میکنند؟
به گزارش قدس آنلاین، پخش سریالهای جدید تلویزیون با «آقای قاضی، شعبه ۱۲۱» از امشب کلید میخورد. این مجموعه که توسط کارگردان جوانی به نام «سجاد مهرگان» ساخته شده، با نقشآفرینی تماشایی «بهزاد خلج» در نقش آقای قاضی، بازخوردهای خوبی در فصل اول داشت و پس از تأخیری طولانی برای ساخت فصل دوم، از امشب به آنتن شبکه دو میرسد و پخش آن به صورت هفتگی و پنجشنبهها و جمعهها خواهد بود.
در این فصل، آقای قاضی به پروندههایی پیچیدهتر با موضوعاتی مختلف خواهد پرداخت و وارد شعبه جدید ۱۲۱ میشود که با داستانهایی متفاوت به جنبههای دیگری از آموزههای حقوقی میپردازد.
با پایان فصل پنجم سریال تماشایی «نون خ»، یک درام معمایی امنیتی جایگزین این مجموعه کمدی در شبکه یک میشود. سریال «رخنه» تولید جدید مرکز سیمافیلم با محوریت هوافضا و با هدف نمایش توان علمی و دفاعی کشور، از شنبه شب هفته آینده راهی آنتن میشود. قصه این سریال ۳۰قسمتی درباره گروهی از دانشمندان کشورمان است که روی موشکهای ماهوارهبر و فضایی تحقیق میکنند و در این مسیر با تهدیدات و خطراتی از سوی بیگانگان مواجه میشوند. کارگردانی این مجموعه را علی غفاری و حمیدرضا لوافی بر عهده دارند. علی غفاری پیش از این «بچه مهندس» را ساخته بود و علاقهمندان به این سریال احتمالاً فضایی مشابه همان مجموعه را در «رخنه» تجربه خواهند کرد.
یک کمدی در انتظار مخاطبان شبکه ۳
در میان سه شبکه اصلی که بار تولید سریالهای تلویزیون را به دوش میکشند، شبکه سه همچنان مشغول پخش «هفت سراژدها» است که با استقبال خوبی از سوی مخاطبان همراه نشد. این درام امنیتی پلیسی که ابوالقاسم طالبی، کارگردان فیلم «قلادههای طلا» سالها درگیر ساخت آن بود، به عنوان سریال نوروزی امسال به آنتن رسید اما نتیجه آن چندان مطلوب ذائقه مخاطبان نبود و آمار مخاطبانش ۲۲درصد اعلام شد. پس از این سریال که به نظر میرسد پخش آن تا اواخر اردیبهشت ادامه یابد، یک مجموعه کمدی، اوقات فراغت شبهای ماه پایانی بهار را برای مخاطبان شبکه سه پر میکند.
سریالی که قرار بود در فهرست نوروزی این شبکه قرار گیرد، پس از سریال روی آنتن این شبها، پخش میشود. «بدل» به کارگردانی علی مشهدی که در مراحل پایانی تدوین و صداگذاری است، جایگزین «هفت سر اژدها» خواهد بود. مسعودی که پیش از این سریال «نوروز رنگی» را برای شبکه پنج در نوروز سه سال پیش ساخته بود، قصه طنز دیگری را با بازیگران کمدی شناخته شده، در کنار چند بازیگر جدید دیگر روانه آنتن خواهد کرد.
روی دور قصههای پلیسی
با قطعی شدن سریالهای جایگزین مجموعههای نوروزی سه شبکه اصلی تلویزیون، چند سریال دیگر هم در حال تولید قرار دارند و یا مراحل نهایی را برای پخش طی میکنند. جواد افشار که با ساخت «گاندو» ید طولایی در تولید آثار معمایی و پلیسی پیدا کرده، «ناریا» را در دست ساخت دارد که عاشقانهای با تم پلیسی است. قصه این سریال در ایران و خارج از کشور میگذرد و درباره یک دختر نخبه و دانشمند ایرانی است که در اوج شکوفایی علمیاش بهدنبال اختراعی جدید میرود. در این میان، گروهی از تبهکاران و گانگسترهای داخلی و خارجی وارد ماجرا میشوند، اما قصه از آنجا جذاب میشود که در این مسیر، یکی از تبهکاران عاشق این دختر میشود.
احمد معظمی هم پس از «خانه امن» سراغ قصه پلیسی دیگری به نام «هشت پا» رفته است که این روزها در سکوت خبری، فیلمبرداری میشود و احتمالاً در جدول پخش سریالهای تابستانی تلویزیون قرار خواهد گرفت.
بزم تابستانی جعبه جادو
از آنجا که موضوعات روز، جزو اولویتهای مدیران تلویزیون برای سریالسازی قرار دارد، سریال «رویان» به کارگردانی داوود بیدل هم در دست ساخت است که با محوریت پژوهشگاه رویان به دستاوردهای علمی در این پژوهشگاه میپردازد.
سروش محمدزاده هم تصویربرداری «غریبه» را با بازی پژمان بازغی و حمید گودرزی در ترکیه پیش میبرد. داستان این سریال درباره یک جوان نخبه داروسازی است که در آستانه ازدواج، براساس شواهدی احساس میکند همسر مرحومش که سه سال پیش در دریا غرق شده، زنده است. مصطفی در جستوجوی این راز با داستانهای عجیبی مواجه میشود.
با پایان فیلمبرداری سریال «مهیار عیار» که مجموعهای تاریخی درباره دوران صفویه است و کارگردانی آن را سیدجمال سیدحاتمی برعهده دارد، به نظر میرسد این مجموعه تاریخی ۳۰قسمتی جزو آثار در اولویت پخش شبکه دو باشد. این سریال هم قرار بود در فهرست نوروزی این شبکه جا بگیرد
اما این اتفاق نیفتاد.
در میان سریالهای جدید تلویزیون که سهم کمدیها نسبتاً کم است، فصل دوم مجموعه طنز ۹۰ شبی «چرخ گردون» به کارگردانی جواد مزدآبادی با نقشآفرینی حمید لولایی در دست تولید قرار داد.
سریالهای دیگری همچون «مادر سوجان» که قصه چند نسل را در خطه گیلان در ۶۰ قسمت روایت میکند، سریال «طوبی» که سعید سلطانی، کارگردان «ستایش» آن را در شهرک غزالی جلو دوربین برده و مضمون آن با پیادهروی اربعین پیوند میخورد، «فراری» که در دو فصل ساخته شده و کارگردان جوان آن «امیر داسارگر» از فیلمسازان جشنواره عمار، نگاهی آزاد به زندگی یکی از شهدای مدافع حرم دارد یا «جان برادر» با موضوع شکلگیری گردان زرهی ۷۷ خراسان که قصه آن را پرویز شیخطادی با بازی آرش مجیدی جلو دوربین برده است، از سریالهای تابستان امسال تلویزیون خواهند بود.